Kovo 15-oji – Pasaulinė vartotojų teisių diena

Minint Pasaulinę vartotojų teisių dieną, Europos Sąjungoje vadinamą Europos vartotojų diena, didelis dėmesys skiriamas vartotojų teisėms įsigyjant maisto produktus internetu. Elektroninės prekybos populiarumas nuolat auga, todėl daugėja ir gyventojų pranešimų socialiniuose tinkluose ar skelbimų portaluose apie prekybą įvairiais maisto produktais.

Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos (VMVT) specialistai, vertindami ar internetinėse parduotuvėse pateikiama informacija vartotojams atitinka reikalavimus ir ar vykdoma veikla yra teisėta, 2017 metais nustatė, kad daugiau kaip 70 % vertintų elektroninių parduotuvių pateikiamoje informacijoje yra ženklinimo pažeidimų, o daugeliu atvejų skelbimų portaluose maisto tvarkymo paslaugas siūlantys asmenys šią veiklą vykdo neteisėtai, t. y. neturėdami reikiamų leidimų. Pernai dėl to buvo pradėti 5 ikiteisminiai tyrimai, 8 atvejais – informacija perduota policijai ir Valstybinei mokesčių inspekcijai.

Specialistai taip pat pastebi, kad populiarėjant prekybai maisto produktais, maisto bei maitinimo paslaugų užsakymui elektroninėje erdvėje auga ir nusivylusių vartotojų skundų skaičius. Pernai VMVT gavo daugiau kaip 100 skundų dėl prekybos elektroninėje erdvėje, trečdalis jų – pasitvirtino. Bene dažniausiai kreiptasi dėl pagal skelbimus įsigytų „namų gamybos“ tortų, pyragų, kitų saldumynų, Lietuvoje nenotifikuotų maisto papildų, vartotojams įtarimų sukėlė ir siūlomi „chemiškai neapdoroti“ ar „ekologiški“ švieži vaisiai ir daržovės.

Reikėtų žinoti, kad maisto produktams, kuriuos siūloma įsigyti internetu, taikomi tie patys reikalavimai, kaip ir parduodamiems ar tiekiamiems įprastose prekybos vietose. Gamintojai ar prekeiviai privalo užtikrinti, kad jų tiekiami produktai būtų saugūs ir kokybiški. Apsipirkdami internetu, vartotojai ir patys turėtų skirti daugiau dėmesio, pasitikrinti interneto svetainėje, ar pateikiama pakankamai informacijos apie produktą, pasidomėti produktus parduodančia įmone.

Kokios informacijos reikėtų ieškoti?

Pardavėjai privalo aiškiai nurodyti visų siūlomų produktų pavadinimus, jų sudedamųjų dalių sąrašus, tam tikrų sudedamųjų dalių ar jų kategorijų kiekius, maisto produkto grynąjį kiekį, laikymo ir vartojimo sąlygas, vartojimo instrukciją, jei be jos būtų sudėtinga teisingai šį maisto produktą vartoti, alergijas arba netoleravimą sukeliančias medžiagas bei pateikti produkto maistingumo deklaraciją. Taip pat privalu nurodyti maisto produkto gamintojo ar pardavėjo pavadinimą, produkto kilmės šalį ar kilmės vietą, jei teigiama, kad prekiaujama ekologine produkcija, produktai turi būti pažymėti specialiais ekologiškumo ženklais arba ekologišką gamybą patvirtinančius sertifikatus, o tokią veiklą vykdantys prekybininkai turi turėti ekologinės prekybos sertifikatus. Vartotojams rekomenduojama, jei yra tokia galimybė, internetu prekiaujančio pardavėjo pateiktą informaciją palyginti su informacija produkto gamintojo interneto svetainėje.

Lietuvoje registruotus legaliai veikiančius ūkio subjektus galima rasti http://vmvt.lt/opendata/mtsr/index.php. Pagrįstų įtarimų turėtų sukelti trečiosiose šalyse registruotos ir konkretaus adreso nenurodančios elektroninės parduotuvės ar prekybos platformos. Nepasitikėti reikėtų ir tuo atveju, jei elektroninės parduotuvės svetainėje nėra galimybės surasti aiškios prekių grąžinimo politikos ir kontaktų, kuriais būtų galima kreiptis dėl prekės grąžinimo, pateikti nusiskundimą ar pretenziją, sąrašo.

Nepriklausomai nuo prekybos formos, prekiauti galima tik kokybiškais, saugiais ir tinkamai paženklintais maisto produktais, išimčių produktų saugai ir kokybei nėra. Atsiimant pristatytas prekes reikia įvertinti tinkamumo vartoti terminus – pasibaigus galiojimo terminui, maisto produktu prekiauti yra draudžiama. Tai svarbu žinoti, nes elektroninėse parduotuvėse nėra privalu nurodyti ten eksponuojamų produktų tinkamumo vartoti terminų. Ši informacija turi būti pateikta ant maisto produktų pakuočių juos pristatant.

Kilus įtarimų, kad pardavėjas ar paslaugų teikėjas pažeidė Jūsų teises:

- pirmiausiai reikėtų savo reikalavimus pateikti patiems pardavėjams ir pareikalauti, kad nekokybiška prekė būtų pakeista į tinkamos kokybės. Taip pat galima prekę grąžinti ir atgauti pinigus (tiesa, jei išsaugojote prekės pirkimo čekį);

- jei pardavėjas nesutinka su Jūsų reikalavimais, jis privalo ne vėliau kaip per 10 dienų nuo vartotojo kreipimosi gavimo dienos pateikti išsamų motyvuotą rašytinį atsakymą;

- jei vartotojo reikalavimai dėl nekokybiškų prekių ar paslaugų netenkinami, galima kreiptis į VMVT visą parą veikiančiu nemokamu telefono numeriu 8 800 40 403.

Vartotojas privalo gauti saugius, tinkamos kokybės maisto produktus ar maitinimo paslaugas, teisingą ir visapusišką informaciją valstybine kalba apie parduodamas prekes ar teikiamas paslaugas.

Atnaujinta:
2018-03-15
Atgal